Pěší turistika

Okruh Heleny Mniszkové

Okruh Heleny Mniszkové je asi 4 km dlouhá procházka bývalým Vranovským lesoparkem. Začíná a končí u vchodu do Státního zámku Vranov  a zavede nás na některá pozoruhodná místa, například k Felicitině studánce, do areálu předválečných opevnění, k napodobenině antického chrámku, později zasvěcenému Panně Marii Ochranitelce tak zvaná Maria Schutz a k vyhlídce Tanečnice naproti zámku. Celý okruh je středně náročnou procházkou a volným krokem ho lze obejít za necelou hodinu.

Felicitin okruh

Felicitin okruh je necelé 3 km dlouhá trasa mezi náměstím ve Vranově a vranovským zámkem. Při procházce tímto okruhem navštívíme místní část Benátky, okraj lesů Národního parku Podyjí na pravém břehu Dyje a malebnou Felicitinu studánku. Okruh vede středně náročným terénem a pohodlně ho lze absolvovat za necelou hodinu.

Claryho stezka

Claryho stezka nás dovede z náměstí ve Vranově k tak zvanému Claryho kříži, romantické vyhlídce nad hrází Vranovsé přehrady. Cestou projdeme okolo několika zajímavých památek, například Farního kostela Nanebevzetí Panny Marie, Mniszkova kříže a Kaple výběrčího. Po výstupu na horní hranu údolí se dostaneme do obce Onšov, odtud zpět do lesa ke Claryho kříži a prudkým svahem k Vranovské přehradě. Výškově náročnější stezka s návratem zpět na náměstí do Vranova po silnici měří okolo 7 km a lze ji pohodlně absolvovat za necelé dvě hodiny.

Okruh Junáckým údolím

Okruh Junáckým údolím je žlutě značená turistická trasa začínající a končící před vchodem do Vranovského zámku. Prochází místní částí Benátky, náměstím, zastavěnou částí Vranova a Junáckým údolím s kamenným mostem z roku 1783, který leží již mimo mapu. Trasa je téměř 6 km dlouhá, vede středně náročným terénem a lze ji pohodlně absolvovat za hodinu a půl.

Vranov - Hardegg

Vranov nad Dyjí – Zadní Hamry 2 km – rozcestí pod Čížovem 8,5 km – Hardeggská vyhlídka a zpět 12 km – Lesná 17 km – okraj Šumné 19 km – Štítarský lesík 19,5 km – Švýcarské údolí 21 km – Vranovská přehrada 24 km – Vranov nad Dyjí 25,5 km

Výlet je poměrně náročný, můžeme ale zvolit nejrůznější i snadnější kombinace tras.
Naše hlavní trasa teď míří od rozcestí u autobusové stanice po červené značce po levém břehu Dyje. Silnička se přimyká ke strmým skalnatým svahům – z informační tabule v terénu se můžeme podrobněji seznámit s cennou lokalitou. Jedná se o tzv. Hamerské vrásy. Po silničce vyrazíme do Zadních Hamrů ke klasicistní kapli sv. Heleny z r. 1815, opouštíme poslední stavení a vstupujeme do údolí. Značka nás přivádí k dřevěnému přístřešku, který může fungovat jako odpočívadlo i jako úkryt před nepohodou. Tady se obracíme vlevo a stoupáme lesem, pěšinou se dostaneme na širší komunikaci a na rozcestí. Žlutá značka odtud vede přímo do Lesné – tím můžeme výlet podstatně zkrátit.

Systém podzemních dutin – Ledové sluje je vytvořen v rulách skalnatého vrchu Větrník ( 510 m). Dno podzemních prostor leží níž než vstupní otvory, a tak se ve slujích po celý rok udržuje chladný zimní vzduch, ledová výzdoba podobná krápníkům vydrží často až do začátku léta. Celkem je evidováno 14 slují, z nichž nejdelší měří 120 m a nejhlubší dosahuje 40 m.
Pro možnost zřícení skal je vstup přísně zakázán – hrozí skutečně smrtelné nebezpečí. A tak se spokojíme s odbočením k významové značce, která nás přivede k obelisku (postaven r. 1860 na památku hraběnky Heleny Mniszkové), od kterého se otvírá zajímavý výhled do údolí Dyje.

Vracíme se na červenou značku a pokračujeme Pašeráckou stezkou, ze které uhýbáme stále lesem k rozcestí Na Klepech při silnici z Čížova do Hardeggu. Na silnici mohou jen pěší a cyklisté, pro které je otevřen přechod do Rakouska. Můžeme se vydat i na tzv. Hardeggský okruh. Neměli bychom ale vynechat Hardeggskou výhlídku. Dostaneme se k ní pouze po modré turistické značce. Ta sleduje silnici k hranicím, po sléze k ní odbočí lesem – a my se zastavíme až u vyhlídkového dřevěného pavilonu na okraji skály. Hluboko pod námi plyne Dyje a u ní se prostírá nejmenší rakouské město s hradem z 12. století Hardegg.

Od vyhlídky se vracíme stejnou cestou – modrá značka po silnici směřuje do obce Čížov s kaplí P. Marie Bolestné, s pozoruhodnými ploty z plochých kamenů s nálezy z mladší doby kamenné v okolí a především s památníkem „Železné opony“.

Ve středu obce uhýbá modrá značka vpravo stáčí se podél lesa a přivádí nás k půvabnému rybníku Dechťák. Krátce vstoupí na silnic z Čížova do Horního Břečkova, pak pokračuje pohodlnou cestou k Čížovskému rybníku a do Lesné.

V Lesné (dříve Liliendorf) objevíme kapli sv. Terezie z let 1867-8 s oltářním obrazem od J. Doré, někdejší vranovské keramické továrny. Tradičně obdivovanou památkou je bývalý větrný mlýn na východním okraji obce. Kuželovitá zděná stavba s přístavkem a atrapou větrných lopat je využita na stylové rekreační zařízení. V posledních letech bylo v Lesné otevřeno Muzeum motocyklů s expozicí historických motocyklů, sidecaru ale i automobilů a traktorů.

Ze středu obce od restaurace a autobusové zastávky (na okraji Lesné je větrný mlýn) se vydáme po modré turist. značce směrem k Šumné. Jdeme po silnici obcí a kolem zemědělského objektu na křižovatku a stále po silnici mírně vpravo scházíme do mělkého údolí na okraji Šumné. Vstříc nám přichází zelená turistická značka – dáme se společně s ní vlevo k orientačnímu místu ve Štítarském lese a pak se napojíme na silničku, která nás přivádí do Švýcarského údolí. Silnička (zákaz vjezdu) sleduje Švýcarskou zátoku, obestavěnou rekreačními chatami. Po levé ruce míjíme romantický chatový tábor, dorazíme k lávce pro pěší, která se klene nad zátokou a spojuje tuto část přehrady s pláží, dalším významným rekreačním centrem. Vlevo ve skalách nad námi je Claryho kříž, památka na tragickou smrt přítele majitele vranovského zámku.

Přecházíme přehradní hráz, pokračujeme kolem parkoviště pod Ptačím vrchem a sejdeme do Vranova nad Dyjí, kolem prvních zařízení cestovního ruchu, přes most s výhledem na zámek do středu malebné obce.

Z Vranova do Vranova Thayatalem i Podyjím

Vranov nad Dyjí – Podmyče – Felling – Maxplateau – Hardegg – Na Keplech – Ledové sluje – Vranov nad Dyjí

Délka trasy: 25 km

Vycházíme z náměstí ve Vranově po modré turistické značce, která nás vede lesem až k zámku. Odtud pokračujeme po silnici, později po polní a lesní cestě. Okolo dvou rybníčků dojdeme do Podmyče a pak dále po modré značce až ke státní hranici s Rakouskem. Pokračujeme po polní cestě až do Fellingu, pak po rakouské červené značce směrem na Hardegg. Ze silnice za hájovnou odbočíme doleva, cesta vede lesem, na ostrohu přijdeme k značenému hardeckému okruhu č. 3 a po něm pokračujeme vpravo směrem na Maxplateau. Z této trasy se otevírají nádherné výhledy na městečko. Zpod hradu jdeme po cestě ke státní hranici – překročíme most  a napojíme se na zelenou turistickou značku, po níž přijdeme k rozcestníku Na Keplech. Po červené turistické značce pokračujeme po pašerácké stezce k Ledových slujím s obeliskem, přes Vranovskou bránu až do Zadních Hamrů. Zde překročíme po zelené značce most a po pravém břehu dojdeme až do Vranova.

Hardeggská vyhlídka, Šumná, Štítarský les, Švýcarské údolí, přehrada

Vranov nad Dyjí–Zadní Hamry 2 km–rozcestí pod Čížovem 8,5 km–Hardeggská vyhlídka a zpět 12 km–Lesná 17 km–okraj Šumné 19 km–Štítarský lesík 19,5 km–Švýcarské údolí 21 km–Vranovská přehrada 24 km–Vranov nad Dyjí 25,5 km.

Naše hlavní trasa teď míří od rozcestí u autobusové stanice po červené značce po levém břehu Dyje - Hamerské vrásy. Chráněné území zahrnuje jak bizarní rulové skály, tak význačnou vegetaci. Po silničce vyrazíme do Zadních Hamrů ke klasicistní kapli sv. Heleny z r. 1815, opouštíme poslední stavení a vstupujeme do údolí.

Značka nás přivádí k dřevěnému přístřešku. Tady se obracíme vlevo a stoupáme lesem, pěšinou se dostaneme na širší komunikaci a na rozcestí. Žlutá značka odtud vede přímo do Lesné – tím můžeme výlet podstatně zkrátit, odbočíme k významové značce, která nás přivede k obelisku.

Od vyhlídky se vracíme stejnou cestou
 – modrá značka po silnici směřuje do obce Čížov s kaplí P. Marie Bolestné. Drátěné zátarasy nám připomínají, že jsme právě přišli z přísně střeženého a nepřístupného pásma. Ve středu obce uhýbá modrá značka vpravo stáčí se podél lesa a přivádí nás k  rybníku Dechťák. Krátce vstoupí na silnic z Čížova do Horního Břečkova, pak pokračuje pohodlnou cestou k Čížovskému rybníku a do Lesné. Ze středu obce od restaurace a autobusové zastávky  se vydáme po modré turist. značce směrem k Šumné. Jdeme po silnici obcí a kolem zemědělského objektu na křižovatku a stále po silnici mírně vpravo scházíme do mělkého údolí na okraji Šumné. Vstříc nám přichází zelená turistická značka – dáme se společně s ní vlevo k orientačnímu místu ve Štítarském lese a pak se napojíme na silničku, která nás přivádí do Švýcarského údolí. Silnička sleduje Švýcarskou zátoku, obestavěnou rekreačními chatami. Po levé ruce míjíme chatový tábor „Půlnoční království“, dorazíme k lávce pro pěší, která se klene nad zátokou a spojuje tuto část před hrady s pláží, dalším významným rekreačním centrem. Vlevo ve skalách nad námi je Claryho kříž.

Přecházíme přehradní hráz, pokračujeme kolem parkoviště pod Ptačím vrchem a sejdeme do Vranova nad Dyjí, přes most s výhledem na zámek do středu obce.

Výlet do přírody

Čížov – Hardegg – Umlaufberg – Kaja – Merkersdorf – Hardegg – hardecký okruh – Čížov

Délka trasy: 15.5 km (odbočka na Hardeggskou vyhlídku + 1 km)

Od parkoviště před Čížovem projdeme obcí, kde se napojíme na modrou turistickou značku, po které směřujeme ke státní hranici. Cestou můžeme odbočit doprava na Hardeggskou vyhlídku a stejnou trasou se vrátit zpět na rozcestí. Za hraničním mostem odbočíme u rakouské celnice doleva a po červené turistické značce jdeme po pravém břehu Dyje. Čeká nás přechod dvou ostrovů, okolo kterých meandruje Dyje. Na druhém, pod vrcholem Umlaufbergu je výhled na řeku Dyji a na zříceninu Nového Hrádku, který se nachází na protějším břehu. Pokračujeme po červené značce, která opouští břeh řeky Dyje a stoupá do mírného kopce až k hradu Kaja. Zde opustíme červenou značku a po asfaltové silničce okolo hradu stoupáme až k Merkersdorfu. Odtud nás čeká nedlouhý úsek po silnici směrem na Hardegg. V místech, kde se silnice dotkne lesa, ji opustíme, odbočíme vpravo a lesní cestou klesáme až do Hardeggu. Přejdeme hraniční most a za českou celnicí odbočíme vlevo a po zelené turistické značce dojdeme k rozcestí Na Keplech. Odtud po modré značce pokračujeme do Čížova a pak po silnici na parkoviště.